3. Budgettair neutrale wijzigingen
In de programma’s staan in de tabel bij 'Wat mag het kosten?' budgettair neutrale wijzigingen. Dit zijn wijzigingen die niet inhoudelijk van aard zijn en per saldo geen geld kosten. Soms gaat het over wijzigingen binnen één programma, in andere gevallen zijn de wijzigingen programma-overstijgend. Volgens de voorschriften van het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) moeten we deze wijzigingen zichtbaar maken en rapporteren. In deze bijlage lichten we de belangrijkste budgettair neutrale wijzigingen toe.
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | |||||
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
1. Zorg en welzijn | 169 | 1.156 | 1.797 | 2.427 | 2.427 |
2. Werk, inkomen en onderwijs | 43 | 121 | 214 | 216 | 304 |
3. Ontmoeten, sport en cultuur | -102 | 2.587 | 2.305 | 2.321 | 2.313 |
4. Klimaat, energie en openbare ruimte | -409 | -814 | -738 | -755 | -698 |
5. Economie | 188 | 166 | 116 | 103 | 53 |
6. Stadscentrum | 0 | -1.202 | -1.224 | -1.236 | -1.236 |
7. Verstedelijking, wonen en mobiliteit | 162 | -17 | -17 | 3 | 3 |
8. Veilige omgeving | 0 | 233 | 233 | 233 | 233 |
9. Besturen in verandering van tijden | 1.831 | 2.071 | 1.807 | 1.620 | 1.461 |
10. Financieel beleid | -1.883 | -4.301 | -4.493 | -4.933 | -4.861 |
Totaal wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting wijzigingen boven de € 100.000
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- We ontvangen van het Rijk en de provincie Noord-Brabant verschillende subsidies en specifieke uitkeringen. Omdat we hierdoor onze kosten en opbrengsten verhogen melden we deze wijzigingen in deze begroting. We nemen de volgende onderdelen op in onze begroting:
- We verhogen het budget voor de SPUK Lokale aanpak isolatie (LAI) met € 2,3 miljoen. Dit is het gehele voorschotbedrag van de derde tranche dat beschikbaar is gesteld op 31 juli 2025. Het totale budget voor de SPUK LAI betreft € 7.554.862. De looptijd van deze uitkeringen is 31 december 2028. We verdelen de ontvangen budgetten van energiearmoede en SPUK LAI over de jaren waarin wij de werkelijke kosten verwachten.
- We hebben deelgenomen aan het ESF (Europees Sociaal Fonds) project NINA plus 2022-2023. Op basis van de ingediende declaratie hebben we een voorlopige subsidie van € 267.896 ontvangen. We begroten € 200.922 van dit subsidiebedrag (75% van de voorlopige subsidie) aan inkomsten. Het kan zijn dat het Rijk nog een controle gaat uitvoeren. Dat betekent dat we in april 2026 pas weten wat het definitieve bedrag is dat we krijgen. Daarom laten we 25% van de voorlopige subsidie apart staan. We zetten de middelen in ter dekking van incidentele tekorten als gevolg van ziekte en uitval binnen de afdeling Werk en Inkomensondersteuning ofwel ter dekking van extra uitvoeringskosten ten behoeve de doelgroep.
- Gemeenten hebben vanaf 2026 een zorgplicht voor de bibliotheek in een gemeente. Iedere inwoner moet binnen een redelijke afstand toegang hebben tot een volwaardige openbare bibliotheek. Voor de uitvoering van de zorgplicht ontvangt de gemeente Oss voor 2025 en 2026 een decentrale uitkering van het Rijk van € 279.000.
- Wij ontvangen een subsidie van € 198.000 in 2025 voor het aanleggen van diverse fauna wegen. Denk hierbij aan wildtunnels, het aanbrengen en/of herstellen van rasters en het aanbrengen van loopplanken. De totale kosten bedragen € 266.500. Het verschil wordt betaald vanuit de huidige beschikbare budgetten.
- We ontvangen vanuit de provincie Noord-Brabant € 80.000 in 2025 voor het opstellen van een soortenmanagementplan.
- We ontvangen subsidie van SPUK Schone Lucht Akkoord van € 40.002 in 2025.
- Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de budgetten geïndexeerd voor de specifieke uitkering voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis (SPUK BREED). We ontvangen € 66.880 in 2025 en € 52.977 in 2026 extra.
- We ontvangen in 2025 € 60.000 subsidie Gezonde Buurt van Stichting Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton. Met deze subsidie kunnen fysieke veranderingen in de buurt gerealiseerd worden voor bewoners, van jong tot oud. We creëren een groene plek waar kinderen creatief kunnen spelen, bewoners elkaar kunnen ontmoeten en waar iedereen lekker kan bewegen en tot rust kan komen.
- We willen € 40.000 vanuit programma 1 verschuiven naar Volksgezondheid binnen programma 3. Binnen Volksgezondheid worden de kosten geboekt voor vier initiatieven dagontmoeting in Berghem, Lith, Ravenstein en centrum Oss, Deze kosten behoren bij de subsidieregeling Sociale basis en dienen hieruit gefinancierd te worden.
- Gemeenten zijn verplicht om een eigen bijdrage te vragen aan werkende Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven. Vanaf 1 januari 2025 hebben we dit binnen de gemeente Oss ingevoerd. In 2025 verwachten we ongeveer € 165.000 aan inkomsten eigen bijdrage te ontvangen. De gerealiseerde inkomsten worden door het Rijk in mindering gebracht op de totale specifieke uitkering die de gemeente ontvangt voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. We begroten de verwachte inkomsten en verlagen de geraamde specifieke uitkering van het Rijk.
- We hebben de regionale begrotingen met betrekking tot onze ambtelijke inzet Sociaal Domein geactualiseerd. We hebben opnieuw bekeken welke inzet we leveren voor welke activiteit en welke overige budgetten hiervoor nodig zijn. Sinds begroting 2025 brengen we ondersteuningsbudget (overhead) in rekening bij de regiogemeenten voor WvGGZ, overige kosten regioteams, huishoudelijke verzorging, inkoop Wmo en beschermd wonen. Daarnaast verdelen we de apparaatskosten naar de diverse activiteiten.
- Vanuit de lokale investeringsagenda beschermd wonen stellen we in 2025 afgerond € 320.000 beschikbaar voor diverse onderdelen. Dit betreft € 150.000 voor het nieuwe product Beschermd Thuis, € 130.000 voor formatie voor de pilot Stedelijk Team en € 40.000 voor inrichtingskosten voor het nieuwe product Eerst Een Thuis.
- We hebben in 2025 € 195.000 nodig voor het regionale uitvoeringsprogramma jeugd. We betalen deze kosten uit resterende middelen van het regionale transformatieproject jeugd.
- We stellen voor 2025 € 68.992 beschikbaar voor het nieuwe Wmo-product Eerst Een Thuis. We betalen deze kosten uit de structurele middelen voor de aanpak van dak- en thuisloosheid.
- In de meicirculaire 2022, zijn de huishoudelijke hulp budgetten verlaagd met € 442.000 in 2025 en structureel € 450.000 voor een taakstellende besparing voor een toen beoogde inwerkingtreding van een eerlijkere eigen bijdrage. We verplaatsen deze taakstellende besparing naar de eigen bijdrage Wmo, omdat hier de budgetten voor de eigen bijdrage beschikbaar staan en dit een logische plek is voor deze besparing.
- We verplaatsen het budget voor wijkverpleging van jaarlijks € 40.000 naar programma 1 (vanuit programma 2) omdat het budget hier thuis hoort.
- We hebben jaarlijks € 17.000 aan kosten voor de wet lijkbezorging. We hebben dit geld eerder via de algemene uitkering ontvangen en stellen het nu beschikbaar voor de GGD die de taken uitvoert.
- We verschuiven incidenteel budget uit de SPUK Breed (GALA) naar het Sport Expertise Centrum (SEC) in 2026 voor een bedrag van € 331.874. We stellen deze budgetten beschikbaar aan het SEC voor uitvoering van de activiteiten: terugdringen gezondheidsachterstanden, valpreventie, lokaal sportakkoord en Brede regeling combinatiefunctionarissen.
- We ontvangen jaarlijks € 27.000 voor gestegen kosten kinderopvang sociaal medische indicatie (SMI). Landelijk is een trend zichtbaar van flink stijgende kosten. Oss is hierop geen uitzondering. Het Rijk heeft gemeend bij de septembercirculaire 2024 een extra bijdrage toe te kennen. We willen deze bijdrage inzetten ter dekking van de Kinderopvang SMI.
- Het BUIG budget wordt budgettair neutraal geboekt. Het definitieve BUIG budget 2025 is vastgesteld op € 36.924.192. Dit is een verhoging ten opzichte van het voorlopige budget 2025 van € 36.173.635. Dit komt voornamelijk door loon- en prijsbijstelling. We passen de geraamde inkomsten en uitgaven hierop aan.
- De begroting van het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) van 2026 is vastgesteld en verwerken we budgettair neutraal in de begroting. Het RBL is een gemeenschappelijke regeling waarbij de kosten worden gedekt met subsidie inkomsten en gemeentelijke bijdragen van de deelnemende gemeenten inclusief gemeente Oss.
- Vanaf begrotingsjaar 2027 willen we de nieuwe systematiek voor het doorbelasten van de ambtelijke inzet naar de regio met betrekking tot Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) gaan hanteren.
We brengen hierbij ondersteuningsbudget (overhead) in rekening. Op basis van deze nieuwe systematiek en de geactualiseerde begroting brengen we afgerond € 740.000 aan ondersteuningsbudget in rekening bij de gemeenten, inclusief onszelf. Na aftrek van onze eigen extra kosten (€ 400.000), levert dit extra middelen op (€ 340.000) welke we begroten bij het Directieteam.
- In de septembercirculaire van 2024 hadden we circa € 200.000 extra voor participatie ontvangen. De middelen hebben we ontvangen ter compensatie van de afschaffing van het lage inkomensvoordeel (LIV). Het lage inkomensvoordeel betreft een tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. Deze vervalt per 2025. De middelen zijn vorig jaar in zijn geheel begroot ten gunste van de WSW, maar circa € 100.000 hiervan had begroot moeten worden ten gunste van het Participatiebudget. We passen dit in aan.
- Het budget voor plustaken GGD (€ 177.918) wordt op dit moment geadministreerd binnen 2 programma’s. We voegen deze samen onder de GGD/RAV in programma 3.
- We hebben kosten van € 79.000 voor de verplaatsing van een tribune naar sportcomplex Onder d’n Plag. Deze betalen we vanuit de lagere kosten voor het nieuw aangelegde kunstgrasveld Onder d'n Plag.
- Bij de eerste financiële tussenrapportage 2025 is € 475.000 gereserveerd uit de reserve verduurzaming gemeentelijk vastgoed voor de noodzakelijke vervanging van de luchtbehandeling (frisse scholen norm) van de Meteoor. Voor dit bedrag maken we een investeringskrediet aan met bijbehorende reserve ter dekking van de (jaarlijkse) afschrijving.
- We verplaatsen de subsidie IVN van € 6.314 over van programma 5 (recreatie) naar programma 4 (natuur).
- We hebben het beheerplan openbare verlichting geactualiseerd en verrekenen dit met de reserve. We onttrekken in 2026 € 35.000 minder uit de reserve.
- We stellen de kosten voor bodembeheer jaarlijks bij. De kosten in 2025 stijgen met € 90.000, in 2026 € 150.000 en € 140.000 in 2027. We ontvangen een bijdrage vanuit het Rijk en voegen deze toe aan de begroting. In de periode 2025 - 2029 zijn diverse projecten uitgesteld. We verrekenen deze kosten met de reserve Bodemsanering. Voor de realisatie van een aantal projecten werken we samen met externe partijen zoals provincie Noord-Brabant, waterschap Aa en Maas en particulieren.
- We hebben bij de Eerste financiële tussenrapportage een investeringskrediet beschikbaar gesteld van afgerond € 1 miljoen voor het Walkwartier gebied 2. We voegen hier de bijdrage van riolering aan toe van € 232.000.
- Voor het beheerplan rollend materieel hebben we lagere kosten van € 25.000 in 2026 hogere kosten van € 28.000 in 2027 en € 43.000 in 2028 en vanaf 2029 lagere kosten van € 28.000. Dit komt omdat sommige investeringen eerder en sommige investeringen later worden uitgevoerd. Het voordeel vanaf 2029 komt doordat er gemiddeld sprake van een langere afschrijvingstermijn bij de investeringen in 2028 dan we bij de begroting 2025-2028 vanuit zijn gegaan. We verrekenen dit met de stelpost loon- en prijscompensatie.
- We onttrekken van 2026 tot en met 2029 jaarlijks € 50.000 uit de reserve Groenfonds voor de projecten koppelkansenkaart uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie. Met dit budget willen we kansen benutten die ontstaan en passen bij de koppelkansenkaart en daarmee de doelstellingen van de omgevingsvisie op het gebied van Groen en Blauw verbinden.
- We onttrekken van 2026 tot en met 2029 jaarlijks € 100.000 uit de reserve Groenfonds voor de gebiedsontwikkeling van Herperduin Keent. Deze gebiedsontwikkeling is passend binnen de doelstellingen van het Groenfonds. Doel is om binnen 1 tot 2 jaar een goed georganiseerde start te maken met de gebiedsontwikkeling, waarbij er budget wordt vrijgemaakt voor de start en de vervolguitvoering voor de komende vier jaar.
- We starten de voorbereidingen voor de aanleg van het stadssportpark op. Deze kosten betalen we vanuit de reserve Stadssportpark. We reserveren hiervoor € 25.000.
- Het Warenhuis wordt per 1 januari 2026 geopend. We hebben afspraken gemaakt met het Nobb (Noord Oost Brabantse bibliotheken) over welke taken zij en wij uitvoeren bij het beheer en de exploitatie van het pand. We hebben de afspraken vastgelegd in een huurovereenkomst en een dienstverleningsovereenkomst. Het beheer en de exploitatie kunnen wij uitvoeren met de financiële middelen die beschikbaar zijn gesteld. De verruiming van de openingstijden betalen we uit decentrale uitkering van het rijk voor de wettelijke zorgplicht bibliotheekwerk.
- Conform de verslagleggingsvoorschriften (BBV) hebben we de begrotingsjaarschijven van het grondbedrijf meegenomen in deze begroting. Hiervoor verwijzen we naar het Najaarsbericht van het grondbedrijf en de paragraaf grondbeleid. Daarnaast verrekenen verschillende onderdelen met de ABR.
- Voor (eventueel) toekomstige grondexploitaties maken we voorbereidingskosten. Deze kosten worden, totdat de gemeenteraad de grondexploitatie activeert, als IMVA (immateriële vaste activa) verantwoord. In de afgelopen jaren zijn daar al diverse kredieten voor toegekend. Voor 2025 is daarvan nog ca. € 48.599 beschikbaar vanuit niet besteed geld van afgelopen jaren.
- We boeken renteopbrengsten uit programma SVN over naar kapitaallasten.
- Het onderhoud en beheer van de brandkranen wordt overgedragen van de Veiligheidsregio naar de gemeente. We ontvangen € 112.000, hiervan reserveren we € 78.000 voor onderhoudskosten en € 34.000 voor formatie.
- Gemeente Oss is onderdeel van het (politie) basisteam Maasland. Naast gemeente Oss valt ook gemeente Bernheze onder dit basisteam. Het basisteam kent een gezagsdriehoek + (met beide burgemeesters, de politie, het OM en de belastingdienst). De basisteamprogrammaleider aanpak ondermijning Maasland is ondergebracht bij de gemeente Oss. De gemeente Oss doet hierbij ook de werkzaamheden voor de gemeente Bernheze. De afgelopen jaren bestond de vergoeding alleen uit loonkosten en geen overheadkosten. Vanaf 2026 ramen we een extra opbrengst van € 10.865 en dit stellen we beschikbaar voor extra inhuur op het gebied van veiligheid.
- We stellen voor om 0,55 fte medewerker locatie V (schaal 5) op Stadsboerderij de Elzenhoek toe te voegen. Dit bedrag van € 34.507 dekken we uit werkbudget voor duurzaamheid dat aanwezig is bij afdeling vastgoed.
- We stellen voor om € 92.000 beschikbaar te stellen voor een vastgoedjurist maatschappelijk vastgoed (0,8 fte). We betalen dit uit voordelen binnen beheercomplexen en verhuurde panden en percelen omdat de werkzaamheden betrekken hebben op deze onderdelen.
- We verhogen het budget elektra gemeentehuis in 2025 eenmalig met € 65.000. We dekken deze door het incidenteel verlagen van het budget elektra bij sporthallen, waar we in 2025 een voordeel voorzien.
- We stellen voor om 0,8 fte medewerker grondzaken (schaal 10) toe te voegen bij afdeling vastgoed. Deze dekken we voor € 18.000 uit het bestaande budget voor woonwagenzaken en het restant uit de reserve woonwagens.
- Daarnaast indexeren we verschillende budgetten. We betalen dit uit de stelpost loon en prijscompensatie. De belangrijkste wijzigingen zijn:
- Lonen conform CAO: € 3 miljoen
- Subsidies professionele instellingen: € 1,3 miljoen
- Kosten meerjarenonderhoudsplan (MJOP): € 0,5 miljoen
- Huishoudelijke verzorging: € 0,3 miljoen
- Bijdrage zorg en veiligheidshuis, de Veiligheidsregio Brabant-Noord: € 314.000
- Loongerelateerde budgetten (inhuur/representatie/studiekosten etc.): € 286.000
- Belastingen gemeentelijk vastgoed: € 189.000
- Gemeenschappelijke Regelingen GGD en BHIC: € 143.000
- Subsidie en rente theater: € 136.000
- Raamovereenkomst Golfbad: € 60.000
- Areaaluitbreiding openbare ruimte: € 12.000
- Subsidies: € 11.000.
- In de begroting van het RBL is extra budget voor loonkosten geraamd als gevolg van indexering van de lonen 2025 en 2026. Het RBL is een gemeenschappelijke regeling en de kosten worden gedekt door de deelnemende gemeenten. Kortom de geraamde budget ophoging van € 36.000 draaien we terug ten gunste van de stelpost loon en prijscompensatie.