Nieuwe taken a.g.v. in werking getreden Omgevingswet
Risico en beheersmaatregel
S/I[#1]
Impact
Kans
Risicobedrag (impact x kans)
Nieuwe taken a.g.v. in werking getreden Omgevingswet
S
€ 900.000
50%
€ 450.000
Risico De Omgevingswet is per 1 januari 2024 in werking getreden. Het Omgevingsplan is één van de kerninstrumenten binnen deze nieuwe Omgevingswet. Gemeenten krijgen tot 1 januari 2032 de tijd om het tijdelijke deel van het omgevingsplan en andere regels over de fysieke leefomgeving om te zetten naar een nieuw omgevingsplan voor de gehele gemeente. De Omgevingswet brengt nieuwe structurele en complexe taken en processen met zich mee. De Omgevingsvisie wordt frequenter periodiek geactualiseerd/aangevuld als onderdeel van, en in samenhang met, andere instrumenten van de beleidscyclus. Het Omgevingsplan heeft een veel bredere reikwijdte dan de voorheen bekende bestemmingsplannen en dienen te worden aangevuld met een regelbibliotheek en duizenden regels uit ruim 200 bestemmingsplannen, 50 beleidsstukken en 20 verordeningen en de 'bruidsschat' dienen omgezet te worden naar het nieuwe omgevingsplan. Voor de omgevingsvergunningen geldt dat een stijging in het vooroverleg voor vergunningen en het aantal BOPA’s (omgevingsvergunningen) is geconstateerd en het vergunningentraject complexer is geworden, omdat op meer onderdelen, zoals de omgevingsdialoog getoetst moet worden.
Landelijk gezien wordt gesproken over een terugverdientijd van 35 jaar (i.p.v. de eerder geschatte 10 jaar) als gevolg van de Omgevingswet. Dit betekent dat de lasten gedurende langere periode hoger zijn en de verwachte baten langer uitblijven. 2024 was het eerste jaar waarin we al werkenderwijs met de Omgevingswet ervaring konden opdoen. Het jaar van implementatie was nog niet representatief voor de lange termijn. Het met zekerheid duiden van de structurele financiële effecten was tot nu toe nog niet mogelijk.
Beheersmaatregel Na een meer representatieve periode gewerkt te hebben met de Omgevingswet, hebben we de gevolgen van deze nieuwe wet op onze taken en processen in beeld gebracht. We hebben binnen het domein ruimte en economie beoordeeld wat de noodzakelijke formatie in de keten dient te zijn om te kunnen voldoen aan de eisen van de Omgevingswet. We hebben onderzocht in hoeverre we de lasten kunnen dekken met inkomsten uit projecten en legeskosten. Daarnaast zetten we de reserve Omgevingswet zo goed mogelijk in om de extra structurele lasten aanvankelijk daaruit te dekken. De geraamde lasten overstijgen de dekking structureel met afgerond € 900K. We kunnen in 2026 de lasten incidenteel dekken door inzet van rijksmiddelen.
Deze pagina is gebouwd op 10/08/2025 17:06:01 met de export van 10/08/2025 16:47:58