Binnen de Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN) is betaalde btw, met uitzondering van bevolkingszorg, niet compensabel. De btw is dus kostprijsverhogend. Bij overdracht van de brandkranen naar de gemeenten is gebleken dat Brabant Water de afgelopen jaren abusievelijk btw heeft gefactureerd. Dit terwijl het is vrijgesteld van btw. Daardoor hebben we de afgelopen jaren teveel betaald aan de VRBN. Dit is met de Belastingdienst besproken en op basis daarvan vanaf 2020 hersteld. Hierdoor hebben we een incidentele voordeel van € 81.000 doordat we geld terug ontvangen.
Straatcoaches
-130
0
0
0
0
Straatcoaches
Begin 2025 hebben we het contract voor de inzet van straatcoaches opgezegd. Hierover hebben we de gemeenteraad geïnformeerd. In de begroting is hiervoor structureel € 193.000 per jaar opgenomen. Op dit moment worden interventies ingezet waar deze nodig zijn. Een voorbeeld hiervan is de inzet van Safety Hosts en de inzet van een Halt-loket op de kermis. Ook op school wordt door Ons Welzijn (Jongerenwerk) en/of HALT, op aanvraag, preventief extra inzet gepleegd. Naar aanleiding hiervan denken we dit jaar niet het volledige budget te zullen inzetten. We hebben lagere kosten van € 130.000.
Veiligheids Informatie Knooppunt (VIK)
-119
8
8
8
8
Veiligheids Informatie Knooppunt (VIK)
Bij de programmabegroting 2025 hebben we budget beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een softwarepakket pakket en de daarbij behorende inrichting voor het Veiligheids Informatieknooppunt (VIK). Daarbij hadden we ingeschat dat dit in 2025 € 202.000 zou kosten en vervolgens vanaf 2026 € 52.000 per jaar. Het aanbestedingstraject is in juli 2025 afgerond. De verwachting is dat de kosten een ander verloop zullen krijgen. Voor dit jaar zullen de kosten behoorlijk lager uitvallen te weten € 118.500. Echter verwachten we € 8.000 aan meerkosten verwacht per jaar.
Totaal Autonome ontwikkelingen
-330
8
8
8
8
Budget neutrale wijzigingen
0
233
233
233
233
Nieuw beleid
42
692
692
692
692
Extra capaciteit veiligheid
42
524
524
524
524
Extra capaciteit veiligheid
We stellen voor om jaarlijks € 0,5 miljoen beschikbaar te stellen voor het versterken van de capaciteit voor veiligheid. Vanwege gesignaleerde knelpunten bij het team Openbare Orde en Veiligheid (OOV) is eind 2024 een onderzoek uitgevoerd naar de (relatie tussen de) veiligheidsproblematiek, de veiligheidsaanpak en de huidige capaciteit en middelen van het team OOV. Bij de kadernota 2026-2029 is besloten om de extra kosten hieromtrent integraal af te wegen bij de programmabegroting 2026. We stellen voor om de formatie met een Strategisch beleidsadviseur (1 fte) en een beleidsadviseur (1 fte) uit te breiden. Dit om te komen tot het opstellen en uitvoeren van een goed integraal veiligheidsbeleid waarbij ook nieuwe beleidsontwikkelingen zoals mensenhandel, prostitutie, coffeeshop etc. goed opgepakt worden. Verder is ook een data-analist (1 fte) nodig. Dit om grote hoeveelheden data te kunnen analyseren en trends en patronen te herkennen en daarop veiligheidsaanpakken op te zetten. Daarnaast stellen we om 2 fte beschikbaar te stellen voor de BOA's. Dit om uitbreiding van het takenpakket (meer handhavingstaken) en de toegenomen complexiteit hierin op te kunnen pakken. Tot heden houden de boa’s zich hoofdzakelijk bezig met toezicht en handhaving op leefbaarheidskwesties, zoals o.a. parkeeroverlast, overtredingen van de Afvalstoffenverordening, hondenoverlast, meldingen in de openbare ruimte en overige verkeersoverlast zoals fietsen in het voetgangersgebied en overlast van fatbikes. Door maatschappelijke ontwikkelingen, de verandering en toename van de aard en intensiteit van veiligheidsvraagstukken wordt er steeds vaker een beroep gedaan op de inzet van boa’s op veiligheidstaken naast de klassieke leefbaarheidstaken. Denk aan faciliteren van demonstraties, ondermijning(scontroles), jeugdgroepen, personen met verward gedrag, agressie in de openbare ruimte, overlast door het toenemende aantal dakloze arbeidsmigranten, het handhaven van noodverordeningen of evenementenveiligheid (buiten het evenemententerrein). De totale structurele extra kosten bedragen € 524.000.
Extra capaciteit veiligheid: MIT en preventief toezichthouder
0
168
168
168
168
Extra capaciteit veiligheid: MIT en preventief toezichthouder
We stellen voor om jaarlijks € 168.000 beschikbaar te stellen voor het versterken van de capaciteit voor veiligheid. We stellen voor om de formatie met een coördinator van het Maasland Interventie Team (1fte) en een preventief toezichthouder (1 fte) uit te breiden. We investeren in de inzet op het gebied van ondermijning, specifiek voor het buitengebied en op bedrijventerreinen. Conform het amendement “Intensiveer preventieve controles in het buitengebied en op bedrijventerreinen” van 10 november 2022, hebben wij vanaf mei 2023 een preventief toezichthouder ondermijning ingezet specifiek op actieve controles in het buitengebied en op bedrijventerreinen, ter voorkoming van ondermijnende activiteiten. Conform het amendement is hiervoor geld vrijgemaakt voor de jaren 2023 tot en met 2025. Uit evaluatie blijkt dat de specifieke inzet noodzakelijk is om onze doelstellingen op het tegen gaan van ondermijning te realiseren. Gezien de toenemende complexiteit en verschuivende aard van ondermijning, is structurele borging van deze capaciteit noodzakelijk. Daarmee kunnen we blijvend investeren in een proactieve, zichtbare en informatie gestuurde aanpak van ondermijning. Het Maasland Interventie Team (MIT) is een samenwerkingsverband tussen Oss en Bernheze, ODBN en andere instanties. Dit team richt zich al jaren op het aanpakken van ondermijnende criminaliteit en overlast. De gemeente Bernheze betaalt hieraan mee.
Totaal Nieuw beleid
42
692
692
692
692
Septembercirculaire
28
34
34
27
0
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten
28
34
34
27
0
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten
We ontvangen voor de jaren 2025 tot en met 2028 een jaarlijks bedrag van circa € 30.000 voor wettelijke taken voor de gemeente op het gebied van omgevingsveiligheid.
Totaal Septembercirculaire
28
34
34
27
0
Totaal programma
11.211
12.256
12.341
12.334
12.307
Deze pagina is gebouwd op 10/08/2025 17:06:01 met de export van 10/08/2025 16:47:58