We hebben nadeel door lagere huurinkomsten van € 39.000 van het pand op de Linksenweg. Voorheen ontvingen we huur van Ons Welzijn (1b) en de Kledingbank (1a). De huur van het pand Linkensweg 1b te Oss is opgezegd door ONS Welzijn, de activiteiten konden namelijk worden ondergebracht bij de diverse locaties die ONS Welzijn ook huurt van de gemeente. Nu het pand vrijgekomen is ontstond er binnen het programma Schadewijk een gelegenheid om een tijdelijk honk te realiseren op deze vrijgekomen locatie als pilot. Een eigen plek voor jongeren – in dit gebied – is al langer een grote wens. Het pand wordt vanaf april 2025 van jaar tot jaar 'om niet' verhuurd en de kosten voor beheer (gas, water, elektra) zijn voor rekening van de gebruikers, deze kosten betalen we vanuit het programma Schadewijk vanuit de reserve. We ontvangen voor dit pand alleen nog huur vanuit de Kledingbank.
Investeringen onderwijshuisvesting
0
0
1
-2.240
47
Investeringen onderwijshuisvesting
We actualiseren het investeringsplan voor maatschappelijk vastgoed onderwijs. Per saldo hebben we een voordeel van € 2,2 miljoen in 2028 en vanaf 2028 een nadeel van structureel € 50.000 per jaar. Het kengetal dat we gebruiken om toekomstige investeringsbedragen te bepalen actualiseren we jaarlijks, waardoor kosten voor investeringen in de basis al stijgen ten opzichte van het eerdere investeringsplan. Dit verklaart het structurele nadeel. Daarnaast zorgen verschuivingen in de planning dat de start van de kapitaallast van een investering naar voor of achter schuift. Tot slot is de afschrijvingstermijn bij (ver)nieuwbouw verhoogd naar 45 jaar omdat we verwachten dat gebouwen langer meegaan. We lichten de belangrijkste wijzigingen toe: - Kindlandschap de Eiber (investering van € 6,1 miljoen): De verwachte oplevering is een jaar vertraagd waardoor de investeringslasten pas starten in 2029. De opbrengsten van de kinderopvang die daarbij horen schuiven ook een jaar door. - Scholen Oss NW (Polderhof/Lockaert) (investering van € 12,6 miljoen): De oplevering vindt naar verwachting pas in 2029 plaats in plaats van 2027. De investeringslasten starten daarom pas in 2030. Ook hiervoor schuiven de opbrengsten die we al hadden opgenomen voor de kinderopvang door naar 2030. - Het Baken (investering van € 6,8 miljoen): De verwachte oplevering vindt naar verwachting plaats in 2029 in plaats van in 2027. De investeringslasten hiervoor schuiven door naar 2030. - Specialistische voorziening SO en VSO: De verwachte oplevering stond op 2028, maar is tot nader orde vertraagd. We hadden investeringslasten opgenomen van € 1 miljoen per jaar maar hebben we nu als PM post benoemd. Wanneer de plannen concreter worden nemen we de kapitaallast weer op in de MIP. - Daarnaast stellen we voor om investeringskredieten op te nemen voor de Nieuwe Link (investering van € 5,5 miljoen), Regenboog /Teugelaar (investering van € 9 miljoen) en de Hertogin Johannaschool (investering van € 6,3 miljoen) op te nemen. De investeringslasten hiervan starten in 2030/2031. Voor veel investeringen geldt dat deze pas in 2029 en 2030 worden opgeleverd. De investeringslasten vallen dan pas buitend deze planperiode. Omdat dit gaat om forse investeringen hebben we een stelpost opgenomen om in de volgende programmabegroting deze investeringslasten al gedeeltelijk af te kunnen dekken. In totaal hebben we een stelpost van € 1,6 miljoen in de begroting meegenomen vanaf 2028. Deze hadden we vorige programmabegroting al gereserveerd omdat de verwachting toen was dat we deze al nodig zouden hebben. Omdat de investeringen doorschuiven geeft dit een incidenteel voordeel in 2028. Vanaf 2029 reserveren we de stelpost weer voor het afdekken van toekomstige investeringslasten.
Verhoging verhuuropbrengsten onderwijshuisvesting
-48
-48
-48
-20
-20
Verhoging verhuuropbrengsten onderwijshuisvesting
We actualiseren de huuropbrengsten binnen onze primair onderwijsgebouwen. Dit zorgt incidenteel tot en met 2027 voor een voordeel van € 48.000. In 2028 en 2029 gaat het om een bedrag van € 20.000. Structureel is dit voordeel nihil. In verband met investeringsplannen zal de verhuur van het Baken en De Regenboog (oude pand) vervallen. Na nieuwbouw komen deze inkomsten weer terug. Dit nemen we dan mee in de actualisaties van het Meerjaren Investeringsplan Maatschappelijk Vastgoed.
Vrijval minimabeleid Meedoen is belangrijk
-50
-50
-50
-50
-50
Vrijval minimabeleid Meedoen is belangrijk
We stellen voor om vanaf 2025 structureel € 50.000 MIB (Meedoen is belangrijk) budget vrij te laten vallen. Net zoals in de afgelopen jaren bereiken we ook in 2025 veel inwoners. De financiële resultaten van het MIB budget van de afgelopen jaren en de huidige prognose laten een overschot zien. In de programmabegroting 2024-2027 hebben we al een deel van de financiële ruimte (€ 50.000) binnen het MIB budget ingezet ter dekking van het nieuwe beleidskader Aanpak geldzorgen. Tegelijkertijd hebben we binnen hetzelfde beleidskader € 277.000 MIB middelen gekregen ter dekking van het verhogen van de gemeentelijke bijdragen voor schoolkosten, sociaal-culturele activiteiten en uitbreiding van zwemvouchers. De kostenstijging is structureel lager dan waar we in het beleidskader vanuit gegaan zijn. Hierdoor zien we structurele financiële ruimte in het MIB budget.
Vrijval egalisatiereserve Wsw
-279
0
0
0
0
Vrijval egalisatiereserve Wsw
We verwachten in 2025 een bedrag van afgerond € 279.000 te ontvangen vanuit de egalisatiereserve Wsw vanuit het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant. We stellen voor om dit bedrag vrij te laten vallen. De egalisatiereserve Wsw is gevormd voor het verrekenen van de financiële gevolgen voor over- en onderrealisatie Wsw in onze regio waarbij geldt dat het saldo van de egalisatiereserve niet hoger mag zijn dan 2,5% van het totale regionaal fictieve Wsw budget. De stand van de egalisatiereserve is naar verwachting hoger dan 2,5% met als gevolg dat we ons aandeel van het overschot terug gaan ontvangen. In november 2025 volgt het definitieve besluit.
Lagere kosten leerlingenvervoer
-40
-40
-40
-40
-40
Lagere kosten leerlingenvervoer
We hebben lagere kosten van € 40.000 bij leerlingenvervoer. In de programmabegroting 2025 hadden we nadeel meegenomen van jaarlijks € 40.000 door verwachte kostenstijgingen. We zien nu dat we minder leerlingen vervoeren, in vergelijking met voorgaande jaren, waardoor we de middelen niet nodig hebben. Daarom hebben we nu een voordeel van € 40.000.
Lagere kosten alleenverdienersproblematiek
-189
0
0
0
0
Lagere kosten alleenverdienersproblematiek
We hebben lagere kosten van € 189.000 voor alleenverdienersproblematiek in 2025. In de jaarrekening 2024 hadden we € 140.000 middelen voor alleenverdienersproblematiek vanuit de septembercirculaire 2024 overgeheveld naar 2025. In 2024 konden we huishoudens financiële ondersteuning met individuele bijzondere bijstand bieden die als gevolg van de alleenverdienersproblematiek onder het bestaansminimum uitkwamen. Deze middelen hebben we niet meer nodig door de nieuwe Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek, die vanaf 2025 tot en met 2027 geldt. De wet houdt in dat gemeenten een vaste tegemoetkoming aan alleenverdienershuishoudens verstrekken die door een ongunstige samenloop van regelingen te weinig toeslagen ontvangen en hierdoor een inkomen onder het bestaansminimum hebben. In afgelopen meicirculaire hebben we € 175.000 voor het jaar 2025 ontvangen. De verwachte kosten zijn € 126.000. Het resterende bedrag van € 189.000 valt vrij.
Opvang vluchtelingen leefgeld 2025
0
0
0
0
0
Opvang vluchtelingen leefgeld 2025
We verwachten in 2025 ongeveer € 350.000 uit te geven aan uitkeringen van leefgelden voor de opvang van vluchtelingen. Hiervoor hebben we eerder al € 300.000 begroot. We ramen nu additioneel € 50.000. Dit bedrag betalen we uit de reserve Opvang vluchtelingen, die is gevuld met ontvangen Rijksgelden. Deze kosten zijn lastig te ramen omdat het verloop van de oorlog en het verloop in aantallen vluchtelingen niet te voorspellen is. We hebben als uitgangpunt de gerealiseerde kosten tot en met juli 2025 genomen.
Totaal Autonome ontwikkelingen
-568
-100
-98
-2.311
-24
Ombuigingsvoorstellen
-110
-105
-449
-521
-567
Nieuw beleid
0
0
0
0
0
Fysieke locatie Werkcentrum Noordoost Brabant
0
0
0
0
0
Fysieke locatie Werkcentrum Noordoost Brabant
We stellen voor om team Werk in de periode 2026-2028 met 1 consulent uit te breiden om in Oss een fysieke locatie van het werkcentrum Noordoost Brabant te kunnen openen om meer inwoners te bereiken en te begeleiden naar werk. We kunnen de jaarlijkse kosten van afgerond € 88.000 dekken uit het Participatiebudget. Vanuit het Rijk is de landelijke hervorming arbeidsmarktinfrastructuur ingezet, gericht op uniforme dienstverlening richting werkgevers en (toekomstige) werknemers. Dit wordt in elke arbeidsmarktregio vormgegeven door een regionaal werkcentrum. In Noordoost Brabant is er sinds het voorjaar van 2024 een digitaal regionaal Werkcentrum. Een volgende fase is de ontwikkeling van lokale fysieke punten voor het werkcentrum Noordoost Brabant, als laagdrempelige toegang tot werk- en leertrajecten. Er worden vier fysieke locaties beoogd: in Oss, ’s-Hertogenbosch, Meierijstad en Land van Cuijk. De gemeente Oss ziet hierin een kans om mensen te bereiken die nu nog niet in beeld zijn bij reguliere dienstverlening.
Totaal Nieuw beleid
0
0
0
0
0
Septembercirculaire
533
597
635
77
75
Participatie
489
527
562
4
4
Participatie
We ontvangen € 0,5 miljoen extra voor de jaren 2025 tot en met 2028 met name in verband met het verbeteren van de werking van loonkostensubsidie bij beschut werken. Voor werknemers met een indicatie beschut werk zal een forfaitair loonkostensubsidie (vaste vergoeding voor gemiste loonkosten) worden ingevoerd. Deze maatregel vergt een wetswijziging die naar verwachting in 2028 in werking zal treden.
Impuls sociale infrastructuur
44
61
61
61
61
Impuls sociale infrastructuur
We ontvangen jaarlijks € 61.000 extra als gevolg van toekenning van loon- en prijsontwikkeling en door aanpassing van de verdeling over gemeenten. Het geld is bedoeld voor het versterken van de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven.
Toezicht gastouderopvang
0
9
12
12
10
Toezicht gastouderopvang
We ontvangen extra gelden toezicht gastouderopvang.
Totaal Septembercirculaire
533
597
635
77
75
Totaal programma
47.009
46.888
45.836
44.770
46.042
Deze pagina is gebouwd op 10/08/2025 17:06:01 met de export van 10/08/2025 16:47:58