Wat willen we bereiken?
In 2025 is het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit vastgesteld, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de eerder vastgestelde Koersnota Mobiliteit. We geven met concrete maatregelen uitvoering aan de ontwikkeling van mobiliteit en infrastructuur in onze gemeente in de komende 10-15 jaar.
Uitvoeringsprogramma mobiliteit
Het uitvoeringsprogramma bestaat uit 31 maatregelen die bijdragen aan de volgende doelstellingen:
- Versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte.
- Toegankelijk en bereikbaar voor iedereen.
- Verduurzamen van de mobiliteit.
- Versterken van het economisch vestigingsklimaat.
- Vergroten van de verkeersveiligheid en terugdringen van de hinder.
In de Programmabegroting 2023-2026 is een bedrag van € 40 miljoen voor deze mobiliteitsopgave beschikbaar gesteld (Reserve Mobiliteit). In het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit is geprioriteerd welke maatregelen we in welke volgorde het beste kunnen oppakken om de beoogde doelstellingen te realiseren.
Bereikbaarheid van de stad en kwaliteit van de openbare ruimte versterken
De vastgestelde Koersnota Mobiliteit en de parkeernormennota (2023) vormen uitgangspunten voor de beleidsnota Parkeren in Oss, die in 2025 is vastgesteld in de gemeenteraad. We willen de bereikbaarheid van de stad door (duurzame) mobiliteit verbeteren en tegelijkertijd de kwaliteit van de openbare ruimte versterken door op strategische plekken (fiets)parkeervoorzieningen te realiseren. Door het parkeren van auto’s meer te bundelen maken we meer ruimte voor ontmoeten, verblijven en een groene leefomgeving. De voetganger en fietser worden in het centrum centraal gesteld, en de auto is te gast.
Spooragenda
De Spooragenda omvat alle ontwikkelingen met betrekking tot het spoor en de stations. Deze agenda is in samenwerking met diverse partners (NS, ProRail, Provincie, Ministerie) opgesteld en is in 2025 vastgesteld. In 2026 werken we hieraan verder. Dat doen we in vier onderdelen:
- Aanpakken van de barrièrewerking van het spoor
- Kwaliteitsverbetering van de stations
- Faciliteren van de groei van het reizigersvervoer
- Toekomst voor tri-modale goederenoverslag
We zetten in op het maken van afspraken over de totale spooropgave inclusief aanpak en financiering in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Mobiliteit (BO MIRT).
Een TunnelAlliantie werkt de plannen voor spoorwegkruisingen verder uit, waaronder de spoorwegkruising bij de Heihoeksingel en de spoorwegkruising voor langzaam verkeer (interwijkverbinding) ter hoogte van station Ravenstein, voor de woningbouwontwikkeling ten noorden van het spoor. Een TunnelAlliantie is een samenwerking tussen gemeente (initiatiefnemer), ProRail en aannemers die voor ons spooronderdoorgangen bouwen.
Samenwerking, lobby en profilering
We zetten in op samenwerking en afstemming over de mobiliteitstransitie met de regio, provincie, BrabantStad en netwerk A50. Hierbij schakelen we op subsidiekansen (zoals Regionaal MobiliteitsProgramma en Strategisch Plan Verkeersveiligheid). Investeren in regionale samenwerking is bovenal ook van belang om andere overheden te interesseren om een financiële bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld bovenlokale (fiets-)voorzieningen. Voor onze bereikbaarheid blijft het belangrijk om ook een actieve rol te blijven spelen bij de verbetering van auto(snel)wegen naar onze gemeente, zoals bij de MIRT verkenning A50. Daarnaast werken we samen met onze partners aan een oplossingsrichting voor de knelpunten op het knooppunt Paalgraven (onderdeel aanpak A50).
Actieve mobiliteit stimuleren
Bij bespreking van de Koersnota Mobiliteit is in de adviescommissie Ruimte afgesproken om een beleidsnota Fietsen in Oss op te stellen, om invulling te geven aan de ambities voor een aantrekkelijker fietsnetwerk. Hierbij richten we ons op drie pijlers: het verbeteren van het fietsnetwerk (1), het verbeteren van de fietsparkeervoorzieningen (2) en fietsstimuleringscampagnes gecombineerd met snel uitvoerbare maatregelen (3). De maatregelen die volgen uit de beleidsnota Fietsen in Oss dragen bij aan de verduurzaming van mobiliteit, het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het vergroten van de verkeersveiligheid en terugdringen van de hinder voor verkeersdeelnemers.
Samenhang en integraliteit bewaken
Het Verkeersmodel Gemeente Oss (VMO) ondersteunt ons bij (strategische) beslissingen over verkeer en mobiliteit, met als doel de leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid in Oss te behouden en verbeteren. Om de juiste keuzes te maken, is het van belang dat alle ontwikkelingen in Oss die invloed hebben op ons mobiliteitsnetwerk, in samenhang worden beschouwd middels de Stadagenda. Als voorbeeld: Op alle locaties waar we woningen bouwen en/of aan de slag gaan met gebiedsontwikkeling, heeft dit impact op de verkeerssituatie en ontsluiting. Ook voor locaties waar we in de toekomst aan het werk zijn, waardoor wegen of spoorwegovergangen tijdelijk buiten gebruik zijn, maken we met behulp van het VMO een plan om een tijdelijke situatie te creëren met zo min mogelijk impact. We gaan komend jaar verkennen hoe we richting de toekomst beter regie kunnen voeren op de input voor het VMO voor diverse (toekomst)scenario’s bij planstudies. Ook voor de monitoring van de effectiviteit van maatregelen en het tijdig signaleren van (nieuwe) knelpunten is dit noodzakelijk.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte.
- Toegankelijk en bereikbaar voor iedereen.
- Verduurzamen van de mobiliteit.
- Versterken van het economisch vestigingsklimaat.
- Vergroten van de verkeersveiligheid en terugdringen van de hinder.
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
| Q2/2026 Q2/2026 2026 |
| 2026 en verder |
| 2026 en verder |
| 2026 |
| 2026 en verder |
| 2026 en verder |
| 2026 en verder |
| 2026 en verder |
| 2026 en verder |
| Q2/2026 |